State-of-the-art imaging for diagnosis of metastatic bone disease

Radiologe. 2020 Nov;60(Suppl 1):1-16. doi: 10.1007/s00117-020-00666-6.

Abstract

Metastatic bone disease (MBD) is common-it is detected in up to 65-75% of patients with breast or prostate cancer, in over 35% of patients with lung cancer; and almost all patients with symptomatic multiple myeloma have focal lesions or a diffuse bone marrow infiltration. Metastatic bone disease can cause a variety of symptoms and is often associated with a poorer prognosis, with high social and health-care costs. Population-based cohort studies confirm significantly increased health-care utilization costs in patients presenting with cancer with MBD compared with those without MBD. The prolonged survival of patients with bone metastasis thanks to advances in therapy presents an opportunity for better treatments for this patient cohort. Early and accurate diagnosis of bone metastases is therefore crucial. The patterns and presentation of MBD are quite heterogeneous and necessitate good knowledge of the possibilities and limitations of each imaging modality. Here, we review the state-of-the-art imaging techniques, assess the need for evidence-based and cost-effective patient care pathways, and advocate multidisciplinary management based on collaborations between orthopedic surgeons, pathologists, oncologists, radiotherapists, and radiologists aimed at improving patient outcomes. Radiologists play a key role in this multidisciplinary approach to decision-making through correlating the tumor entity, the tumor biology, the impact on the surrounding tissues and progression, as well as the overall condition of the patient. This approach helps to choose the best patient-tailored imaging plan advocating a "choose wisely" strategy throughout the initial diagnosis, minimally invasive treatment procedures, as well as follow-up care plans.

Eine Knochenmetastasierung ist häufig – bei bis zu 65–75 % der Patienten mit Brust- oder Prostatakrebs, bei über 35 % der Patienten mit Lungenkrebs; und fast alle Patienten mit symptomatischem multiplem Myelom weisen fokale Läsionen oder eine diffuse Knochenmarkinfiltration auf. Knochenmetastasierung kann eine Vielzahl von Symptomen hervorrufen und ist häufig mit einer schlechteren Prognose sowie hohen sozialen und medizinischen Kosten verbunden. Bevölkerungsbasierte Kohortenstudien bestätigen einen signifikanten Anstieg der Kosten für die Inanspruchnahme der Gesundheitsversorgung bei Patienten mit Knochenmetastasierung im Vergleich zu Patienten ohne ossäre Metastasen. Ein längeres Überleben von Patienten mit Knochenmetastasen aufgrund von Fortschritten in der Therapie bietet die Möglichkeit, diese Patienten besser zu behandeln. Eine frühzeitige und genaue Diagnose von Knochenmetastasen ist daher von entscheidender Bedeutung. Muster und Manifestation der Knochenmetastasierung sind sehr heterogen und erfordern eine genaue Kenntnis der Möglichkeiten und Grenzen der einzelnen Bildgebungsmodalitäten. In der vorliegenden Übersicht werden die neuesten bildgebenden Verfahren vorgestellt, die Notwendigkeit evidenzbasierter und kosteneffektiver Behandlungswege erörtert und ein multidisziplinäres Management propagiert. Dabei arbeiten Orthopäden, Pathologen, Onkologen, Strahlentherapeuten und Radiologen zusammen, um die Ergebnisse für die Patienten zu verbessern. Radiologen spielen eine Schlüsselrolle in diesem multidisziplinären Ansatz zur Entscheidungsfindung, indem sie die Tumorentität, die Tumorbiologie, die Auswirkungen auf das umgebende Gewebe und das Fortschreiten der Erkrankung sowie den Gesamtzustand des Patienten miteinander in Beziehung setzen, um die beste auf den Patienten zugeschnittene Bildgebungsstrategie zu wählen. Das bedeutet „image wisely“ sowohl bei der Erstdiagnose als auch bei minimalinvasiven therapeutischen Eingriffen und im Rahmen von Nachsorgeplänen.

Keywords: Bone; Health-care costs; Imaging; Metastasis; Skeletal; Whole-body.

Publication types

  • Review

MeSH terms

  • Bone Neoplasms* / diagnostic imaging
  • Humans
  • Neoplasm Metastasis* / diagnostic imaging