Z Gastroenterol 2000; 38(5): 349-355
DOI: 10.1055/s-2000-14876
Originalarbeit

Karl Demeter Verlag im Georg Thieme Verlag

Are guidelines followed in Helicobacter pylori diagnosis and therapy? An inquiry among gastroenterologists, referring physicians and patients in Munich

Werden Richtlinien zur Helicobacter-Diagnostik und -Therapie befolgt? Eine Umfrage unter Gastroenterologen, Hausärzten und Patienten in München N. Fritz1 , B. Birkner2 , V. Schusdziarra1 , K.-P. Borlinghaus2 , R. Burlefinger2 , A. Dettmer2 , W. Heldwein3 , M. Henke2 , W. Höchter2 , P. Janetschek2 , R. Kunze2 , W. Schatke2 , M. Strauch2 , C. Struppler2 , J. Weingart2 , T. Rösch1
  • 1Department of Internal Medicine II, Technical University of Munich
  • 2Gastroenterology Practices, and
  • 3Department of Medicine, University Hospital Munich, for the Quality Circle for Gastroenterology, Munich, Germany
Further Information

Publication History

3.1.2000

14.3.2000

Publication Date:
31 December 2000 (online)

Zusammenfassung

Zielsetzung: Versuche, die Diagnostik und Therapie des Helicobacter pylori (Hp) zu standardisieren, haben zur Publikation von Richtlinien und Empfehlungen durch verschiedene nationale gastroenterologische Fachgesellschaften geführt. Wenig Daten gibt es allerdings dazu, inwieweit Gastroenterologen und zuweisende Ärzte mit diesen Richtlinien in der Praxis konform gehen, ebensowenig zur Einstellung der Patienten.

Patienten und Methodik: In einer retrospektiven Auswertung wurden alle ambulanten Gastroskopieberichte in einem Monatszeitraum aus elf Zentren (zwei Universitätsabteilungen und neun niedergelassene Gastroenterologenpraxen) analysiert. Berichte von Patienten mit der Indikation „Reflux”, „Durchfälle” und „Tumor” wurden von der Analyse ausgeschlossen. Diagnose und Therapieempfehlungen der Gastroenterologen wurden ausgewertet. Fragebogen zu Hp-Diagnostik, Therapieindikationen, Durchführung und Followp-up nach Eradikation wurden jeweils an die zuweisenden Ärzte und die Patienten versandt.

Ergebnisse: Insgesamt wurden 772 Endoskopieberichte eingeschlossen. Auswertbare Fragebogen wurden von 287 zuweisenden Ärzten (47%) und von 265 Patienten (59%) zurückgesandt. Die teilnehmenden Gastroenterologen empfahlen eine Hp-Eradikation bei allen Ulzera und in 29% der Patienten mit Gastritis/nichtulzeröser Dyspepsie (NUD), bei den zuweisenden Kollegen lagen die Zahlen bei 94% (Ulzera) und 68% (NUD, davon 15% absolute und 53% relative Indikation). Unter den Patientenantworten fanden sich in 61% der Fälle eine Hp-Eradikationsbehandlung; die Prävalenz von Ulzera in der Gesamtgruppe lag bei 52%. Follow-up-Untersuchungen nach Hp-Eradikationsbehandlung wurden von 75% der Zuweiser für nötig befunden, aber offenbar nur bei 22% der Patienten durchgeführt (davon in 91% per Gastroskopie).

Schlußfolgerungen: Gastroenterologen und (in etwas geringerem Ausmaß) ihnen zuweisende Ärzte scheinen die derzeitigen Empfehlungen zur Hp-Therapie weitgehend zu befolgen. Wie zu erwarten, hielten zwei Drittel der Zuweiser die NUD für eine absolute oder relative Indikation zur Hp-Behandlung. Follow-up-Untersuchungen nach Eradikationen scheinen in der Praxis - trotz Empfehlung - weniger häufig durchgeführt zu werden.

Summary

Background and study aims: Attempts to standardize Helicobacter pylori (Hp) diagnosis and therapy have led to the publication of guidelines by various national gastroenterological societies in Europe and the USA. However, little information is available either regarding the compliance of gastroenterologists and referring physicians with these guidelines, or regarding the patients' perspective.

Patients and Methods: A retrospective analysis was conducted of all outpatient upper gastrointestinal endoscopy reports for a one-month period in eleven different centers (two university hospitals and nine private practice gastroenterology offices) with a total of 24 gastroenterologists. Endoscopy reports from patients with the indications of reflux, diarrhea, and tumors were excluded. Diagnoses and treatment recommendations given by gastroenterologists were recorded. Questionnaires concerning Hp diagnosis, treatment indications and performance, and follow-up were sent to referring physicians and patients.

Results: A total of 772 endoscopy reports were included in the study; analyzable questionnaires were returned by 287 referring physicians (47%) and by 265 patients (59%). Gastroenterologists recommended Hp eradication in all ulcers and in 29% of gastritis/nonulcer dyspepsia (NUD) cases. Referring physicians thought that 94% of ulcers should be treated by Hp eradication, which was also considered to be an absolute and relative indication in NUD by 15% and 53% of the referring physicians, respectively. Among the patients who replied, 52% had received Hp eradication regimens; ulcers were found in 22% of the total patient group. Check-up examinations after Hp therapy were considered necessary by 75% of the referring physicians, but only 22% of the responding patients actually underwent some form of check-up (upper gastrointestinal endoscopy in 91%).

Conclusions: Gastroenterologists and (to a somewhat lesser extent) referring physicians appear to be following the current guidelines for Hp treatment. As expected, two thirds of referring physicians consider NUD to be an absolute or relative indication for Hp eradication. Check-up examinations are apparently being performed less frequently than recommended.

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