Skip to main content

Advertisement

Log in

Induction Chemotherapy with Cisplatin, Epirubicin, and Paclitaxel (CEP), Followed by Concomitant Radiotherapy and Weekly Paclitaxel for the Management of Locally Advanced Nasopharyngeal Carcinoma

A Hellenic Cooperative Oncology Group Phase II Study*

Induktionschemotherapie mit Cisplatin, Epirubicin und Paclitaxel (CEP), gefolgt von simultaner Radiochemotherapie mit wöchentlichem Paclitaxel, bei lokal fortgeschrittenem Nasopharynxkarzinom

  • Original Article
  • Published:
Strahlentherapie und Onkologie Aims and scope Submit manuscript

Background:

Clinical research on the treatment of nasopharyngeal cancer (NPC) has been focused primarily on the reduction of incidence of the development of distant metastases as well as the improvement of locoregional control.

Patients and Methods:

Untreated patients with stage IIB–IVB nonmetastatic NPC were treated with three cycles of induction chemotherapy (IC) consisting of epirubicin 75 mg/m2 followed by paclitaxel 175 mg/m2 as 3-h infusion on day 1 and cisplatin 75 mg/m2 on day 2 every 3 weeks, followed by concomitant radiation therapy (70 Gy), and chemotherapy (CCRT) with weekly paclitaxel 60 mg/m2.

Results:

From November 1999 until April 2003, 47 patients entered the study. Complete response rate post IC therapy was 15%, which was raised to 66% after the completion of CCRT. The most frequent side effect from IC was myelotoxicity (55%), whereas stomatitis and xerostomia were the most pronounced (grade 3, 4) toxicities during CCRT. The presence of Epstein-Barr virus (EBV) was detected either by in situ hybridization in tumor tissue sections or by polymerase chain reaction in the peripheral blood in 37 out of 46 patients tested (80%). All three histological types were associated with the presence of EBV. After a median follow-up of 23.5 months, median time to treatment failure was 17.9 months, whilst median survival has not been reached yet.

Conclusion:

IC followed by CCRT is feasible and produces durable complete responses in the majority of patients with NPC. The case detection rate of EBV in this study appears to be similar to that reported from endemically infected regions.

Hintergrund:

Die klinische Forschung in der Behandlung des Nasopharynxkarzinoms (NPC) fokussiert vorrangig auf die Reduktion von Fernmetastasen und die Verbesserung der lokoregionären Kontrolle.

Patienten und Methodik:

Unbehandelte Patienten mit nicht metastasiertem NPC wurden mit drei Zyklen Induktionschemotherapie (IC), bestehend aus Epirubicin 75 mg/m2 und Paclitaxel 175 mg/m2 als 3-stündige Infusion an Tag 1 sowie Cisplatin 75 mg/m2 an Tag 2 alle 3 Wochen, gefolgt von simultaner Radiochemotherapie (RCT) mit 70 Gy und 60 mg/m2 Paclitaxel wöchentlich, behandelt.

Ergebnisse:

Von November 1999 bis April 2003 wurden 47 Patienten in die Studie aufgenommen. Die Rate an kompletten Remissionen nach IC betrug 15% und konnte nach Abschluss der konsekutiven RCT auf 66% angehoben werden. Die häufigste Nebenwirkung der IC war Myelotoxizität (55%), der RCT dagegen Stomatitis und Xerostomie (Grad 3, 4). Eine Epstein-Barr-Virus-(EBV-)Positivität wurde durch In-situ-Hybridisierung in Tumorgewebe oder Polymerase-Kettenreaktion im peripheren Blut in 37 von 46 Fällen (80%) nachgewiesen. Alle drei histologischen Typen gingen mit EBV-Positivität einher. Bei einer medianen Nachbeobachtungszeit von 23,5 Monaten betrug die mediane Zeit bis zum Therapieversagen 17,9 Monate; das mediane Überleben hingegen ist noch nicht determiniert.

Schlussfolgerung:

IC, gefolgt von RCT, geht bei der Mehrzahl der Patienten mit NPC mit lang anhaltenden Komplettremissionen einher. Die Kontaminationsrate mit EBV in dieser Studie ähnelt der endemisch betroffener Regionen.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to George Fountzilas MD.

Additional information

* Part of this work has been presented at the 15th International Congress on Anti-Cancer Treatment, February 9–12, 2004, Paris, France.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Fountzilas, G., Tolis, C., Kalogera-Fountzila, A. et al. Induction Chemotherapy with Cisplatin, Epirubicin, and Paclitaxel (CEP), Followed by Concomitant Radiotherapy and Weekly Paclitaxel for the Management of Locally Advanced Nasopharyngeal Carcinoma. Strahlenther Onkol 181, 223–230 (2005). https://doi.org/10.1007/s00066-005-1355-1

Download citation

  • Received:

  • Accepted:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00066-005-1355-1

Key Words:

Schlüsselwörter:

Navigation