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Transperineal High-Dose-Rate Interstitial Radiation Therapy in the Management of Gynecologic Malignancies

Transperineale interstitielle High-Dose-Rate-Brachytherapie bei gynäkologischen Malignomen

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Background:

High-dose-rate interstitial radiation therapy is a newly introduced modality, and its role in the management of gynecologic malignancies remains to be studied. Clinical experience in high-dose-rate interstitial radiation therapy was retrospectively investigated.

Patients and Methods:

Eight patients with primary and nine with recurrent gynecologic malignancies underwent high-dose-rate interstitial radiation therapy with/without external-beam irradiation. Fractional dose of the high-dose-rate interstitial radiation therapy ranged between 4 and 6 Gy with total doses of 15–54 Gy. Interstitial irradiation was performed twice daily with an interval of > 6 h.

Results:

2-year local control rate was 75% for primary treatment and 47% for treatment of recurrence (p = 0.46). Maximum tumor size had a statistically significant impact on local control (p < 0.002). Grade 2 and 4 late complications were seen in five patients, and the incidence was significantly higher in patients with a larger volume enclosed by the prescribed fractional dose of high-dose-rate interstitial radiation therapy. The incidence of grade 2 and 4 complications at 18 months was 78% and 0% with a volume > 100 cm3 and ≤ 100 cm3, respectively (p < 0.04).

Conclusion:

Although high-dose-rate interstitial radiation therapy is a promising modality, it must be applied cautiously to patients with bulky tumors because of the high incidence of serious complications.

Hintergrund:

Die interstitielle High-Dose-Rate-(HDR-)Bestrahlung ist eine neu eingeführte Modalität, deren Rolle bei der Behandlung von gynäkologischen Malignomen noch zu klären ist. Eigene klinische Erfahrungen mit der interstitiellen HDR-Bestrahlung wurden retrospektiv analysiert.

Patienten und Methodik:

Acht Patientinnen mit primären Malignomen und neun Patientinnen mit Redizidiven im gynäkologischen Bereich unterzogen sich einer interstitiellen HDR-Bestrahlung (mit/ohne perkutane Bestrahlung) mit 4–6 Gy bei einer Gesamtdosis von 15–54 Gy. Die interstitielle Bestrahlung wurde zweimal täglich im Abstand von > 6 h durchgeführt.

Ergebnisse:

Die lokale 2-Jahres-Kontrollrate betrug bei der Primärtherapie 75% und bei der Behandlung von Rezidiven 47% (p = 0,46). Die maximale Tumorgröße hatte einen statistisch signifikanten Einfluss auf die lokale Kontrollrate (p < 0,002). Spätkomplikationen Grad 2 und 4 fanden sich bei fünf Patientinnen, und ihre Häufigkeit war signifikant von dem brachytherapeutisch behandelten Volumen abhängig. Bei 78% der Patientinnen mit einem Volumen > 100 cm3 fanden sich nach 18 Monaten Komplikationen Grad 2 und 4, dagegen bei 0% der Patientinnen mit kleinerem Volumen (p < 0,04).

Schlussfolgerung:

Obwohl die interstitielle HDR-Bestrahlung eine viel versprechende Modalität ist, muss sie bei Patientinnen mit großen Tumoren wegen der hohen Inzidenz schwerer Komplikationen vorsichtig angewandt werden.

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Correspondence to Jun Itami MD.

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Itami, J., Hara, R., Kozuka, T. et al. Transperineal High-Dose-Rate Interstitial Radiation Therapy in the Management of Gynecologic Malignancies. Strahlenther Onkol 179, 737–741 (2003). https://doi.org/10.1007/s00066-003-1069-1

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00066-003-1069-1

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